Lisätiedot osoittimesta

Koulun fyysisissä työoloissa puutteita (%)

Tekijä Tilastovuodet
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) 2013 ja 2015
Tietosisältö
Indikaattori on muodostettu seuraavista työskentelyä haittaavista tekijöistä: opiskelutilojen ahtaus, melu, sopimaton valaistus, huono ilmanvaihto, lämpötila, likaisuus, epämukavat työtuolit tai -pöydät, huonot sosiaalitilat, tapaturmavaara.
 
Perustuu kysymykseen: Haittaavatko seuraavat seikat työskentelyäsi koulussa/oppilaitoksessa? Kysymyspatterin alakohtina esitettiin: Opiskelutilojen ahtaus; Melu, kaiku; Sopimaton valaistus; Huono ilmanvaihto tai huoneilma; Lämpötila; Likaisuus, pölyisyys; Epämukavat työtuolit tai -pöydät; Huonot sosiaalitilat (WC, pukeutumis- ja peseytymistilat); Tapaturmavaara. Vastausvaihtoehdot ja niille annetut pisteet olivat: 1) Ei lainkaan = 0, 2) Melko vähän = 1, 3) Melko paljon = 2, 4) Erittäin paljon = 3. Lopuksi pisteet laskettiin yhteen ja mukaan otettiin 10-27 pistettä saaneet vastaajat.
Luokitukset
  • Alue: koko maa, maakuntien yhteistyöalueet, pääkaupunkiseutu, suuret kaupungit
  • Syntyperä: Suomi, ulkomaat, Venäjä tai Viro, Somalia tai Irak
  • Sukupolvi: ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajat, toisen sukupolven maahanmuuttajat
  • Sukupuoli: pojat, tytöt
  • Kouluaste: peruskoulu (8. ja 9. lk), lukio (1. ja 2. vuoden opiskelijat), ammatilliset oppilaitokset (1. ja 2. vuoden opiskelijat)
Asiasanat
  • kouluolot
  • ympäristö
  • maahanmuuttajat
  • kouluterveys
Tietolähteet
Rajoitukset
Vuodesta 2013 alkaen Kouluterveyskysely on sisältänyt kysymyksiä nuoren omasta ja vanhempien syntymämaasta, joiden perusteella on ollut mahdollista tuottaa syntyperän ja taustamaan sekä sukupolven mukaisia terveys- ja hyvinvointitietoja. Lisäksi syntyperältään ulkomaalaistaustaisille nuorille esitetään taustamaan mukaisia tuloksia, mutta vain yhdistetyissä Venäjä tai Viro sekä Somalia tai Irak -luokissa johtuen vastaajien pienistä määristä muissa taustamaa -luokissa.
 
Indikaattoritietoa voi tarkastella syntyperän, sukupolven, sukupuolen ja kouluasteen mukaisissa ryhmissä koko maassa, maakuntien yhteistyöalueilla, pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa. Pienemmissä alueyksiköissä maahanmuuttajien määrä oli liian pieni tiedon tuottamiseksi. Tuloksia tarkasteltaessa ja vertailtaessa on tärkeää kiinnittää huomiota esiintyvyyksien luottamusväleihin, jotka kertovat satunnaisvaihtelun suuruudesta.
Lisätiedot